Een huisstijl is hét middel om de identiteit van je bedrijf te versterken.
Het is echter wel belangrijk dat je de juiste boodschap weergeeft en dat je je duidelijk van de concurrentie onderscheidt. We zetten daarom even voor jou op een rijtje waar je juist rekening mee moet houden tijdens het ontwerpen van een huisstijl.
Wat is een huisstijl juist
Het huisstijl is eigenlijk niet meer de de visuele identiteit van je bedrijf.
Onder de huisstijl vallen de naam, het logo, de typografie, de kenmerkende vormen en de kleuren van je onderneming.
Hier kan je eventueel een fotografiestijl aan toevoegen.
De belangrijkste eigenschap van een goede huisstijl is consistentie.
Je presenteert je bedrijf namelijk in de breedste zin van het woord en het is daarom erg belangrijk dat je de huisstijl steeds uniform toepast.
Veel bedrijven stellen daarom een mooi overzicht met de huisstijlregels op.
In dit document vind je de kleuren, lettergroottes en typografie terug, zodat je de grote lijnen steeds doortrekt.
Waarom is een goede huisstijl zo belangrijk?
Je huisstijl bepaalt het imago van je bedrijf.
Deze stijl zorgt ervoor dat alle merkuitingen consistent zijn en presenteert zo een eenduidig beeld naar de klant toe.
Op deze manier bouw je een positieve naamsbekendheid op en word je op een goed ontvangen door je doelgroep.
De visuele identiteit van je bedrijf vat de kernwaarden van je bedrijf samen.
Op deze manier herkennen potentiële klanten zich hier meteen in en zullen ze sneller voor jouw producten kiezen.
De huisstijl zorgt voor een hogere omzet en het is dan ook zeker de moeite waard om hier voldoende in te investeren.
Bepaal een strategie en richt je de juiste doelgroep
Een succesvolle huisstijl ontwerpen, is het bepalen van de strategie.
De huisstijl geeft de identiteit van een bedrijf weer en het is dan ook belangrijk dat je weet wat je juist wil uitstralen.
Als de visuele identiteit niet overeenkomt met het imago van het bedrijf geef je potentiële klanten een verkeerd beeld en loop je mogelijk heel wat inkomsten mis.
Voor je aan het eigenlijke ontwerp begint, moet je daarom goed weten wat je wil uitstralen, wie je doelgroep is en wat de waarden van je bedrijf zijn.
Het ontwerp en de implementatie ervan
Zodra de strategie gekend is, kan je aan de huisstijl ontwerper aan het ontwerp beginnen.
Tijdens deze fase moet je bepalen welke kleuren je gebruikt, welke lettertype het best bij jouw bedrijf past en voor welke lay-out je kiest.
Vergeet ook niet om een sterk en unieke logo te creëren dat je bedrijf op een correcte en herkenbare manier weergeeft.
Vervolgens moet de huisstijl in alle mogelijke uitingen verwerkt worden.
Zowel op het drukwerk als in digitale media moet de stijl consistent gebruikt worden, zodat er een prachtig samenhangend geheel ontstaat.
De nieuwe huisstijl moet ten slotte ook op een gepaste manier gelanceerd worden.
Afhankelijk van het budget, de situatie en de uitgangspunten van het bedrijf kan je de nieuwe stijl geleidelijk aan invoeren of in één keer implementeren.
Evalueer en moderniseer de huisstijl voortdurend
De laatste fase in het ontwerpproces is de evaluatie.
Elke huisstijl moet regelmatig kritisch onder de loep genomen worden.
Kijk daarom goed na of de stijl bij de identiteit en het imago van het bedrijf past.
Dit is trouwens een proces dat je elk jaar moet uitvoeren. Een bedrijf evolueert voortdurend en het is belangrijk dat ook de huisstijl blijft ontwikkelen.
Op deze manier haal je het meeste uit de visuele identiteit en kan het bedrijf optimaal groeien.
De huisstijl heeft een enorme invloed op de omzet van je onderneming en het belang hiervan mag zeker niet onderschat worden.