Wat is het grootste verschil in designing voor print versus web
- Grafisch ontwerper
Veel sprekers maken tegenwoordig ter ondersteuning van hun verhaal gebruik van een professionele PowerPoint presentatie.
Zo’n presentatie is en blijft echter een hulpmiddel, want niemand zit te wachten op een spreker die de informatie voorleest van het scherm.
Mensen willen in eerste instantie een verhaal horen.
Een verhaal dat blijft hangen en doorverteld kan worden.
Een PowerPoint presentatie kan daarbij een krachtig hulpmiddel zijn mits goed gemaakt en gebruikt.
Het voorbereiden van je presentatie begint in je hoofd en daarna op papier.
Welk verhaal wil je vertellen en welke beelden laat je daarbij zien?
Voor welke doelgroep is de lezing en welke kennis is daar al aanwezig? Schrijf je teksten en ga op zoek passend begeleidend beeldmateriaal.
Pas wanneer dat allemaal aanwezig is kun je beginnen met het maken van je presentatie.
De slide met de titel staat vaak al klaar als het publiek binnenkomt.
Met een goed gekozen titel kun je het publiek al prikkelen.
Het is daarom van belang om een goede nieuwsgierige makende titel te bedenken.
Om je presentatie zo rustig mogelijk te houden is het belangrijk dat je voor elke slide dezelfde vorm, stijl en kleuren gebruikt.
Hanteer niet meer dan twee kleuren per slide en gebruik niet meer dan drie kleuren in de gehele presentatie.
Het beste is om de kleuren van de huisstijl van je bedrijf of organisatie te gebruiken.
Dat zorgt direct al voor een professionele uitstraling en herkenning.
Schreefloze lettertypes zoals Calibri, Arial of Verdana zijn optimaal voor de leesbaarheid, zeker in een grote zaal.
Wanneer je toch een ander lettertype wilt, kies dan voor Times New Roman of Georgia.
Onderlijn geen tekst en gebruik ook geen cursieve teksten. Dit werkt vaak storend tijdens de presentatie.
Wat ook storend werkt zijn taalfouten.
Daarmee verlies je niet alleen geloofwaardigheid maar het vermindert ook de aandacht. Controleer je tekst dus altijd op spelfouten.
Een belangrijk element is een goede beeld-tekst verhouding.
Welke beeld- en tekst verhouding past het beste bij jouw presentatie?
Meestal wordt de verhouding 75% (tekst) en 25% (beeld) aangehouden.
Wil je echter een presentatie maken voor een nieuw product, dan is het beter dat het beeld juist op de voorgrond staat.
Zorg ervoor dat je presentatie niet te veel cijfers en zinnen bevat.
Gebruik daarom niet meer dan zes opsommingstekens (bullets) en zes woorden per regel en zes regels per slide.
PowerPoint is een goed instrument voor het overbrengen van ingewikkelde informatie.
Bij veel bedrijfspresentaties moet je ook financiële gegevens en cijfers presenteren en dat is vaak moeilijk via het gesproken woord over te brengen.
Door gebruik te maken van een cirkeldiagram of een slide die geheel uit een grafiek bestaat, maak je dit soort informatie overzichtelijker.
Zo heb je meer kans om de aandacht van je publiek vast te houden.
Kies bij het gebruik van beeldmateriaal liefst voor eigen foto’s met een hoge resolutie of voor rechtenvrije foto’s (bijvoorbeeld Pixabay of Shutterstock).
Hoe origineler de gebruikte foto’s, hoe boeiender je presentatie wordt.
Je verhaal blijft na afloop van de presentatie beter hangen bij je toehoorders.
Wil je tijdens de presentatie even de aandacht op jezelf vestigen? Voeg dan een zwarte slide toe.
Gebruik animaties alleen wanneer ze je verhaal daadwerkelijk versterken.
Bijvoorbeeld om een procedure uit te leggen.
Je kunt dan de afzonderlijke stappen in je animatie te verwerken.
Bij een goede presentatie hoort een krachtige afsluiting. Die is minstens net zo belangrijk als je verhaal.
Sluit je presentatie af met de juiste ‘call-to-action’ of maak gebruik een inspireerde quote of afbeelding. Daardoor blijft je verhaal beter hangen.
Contacteer mij dan vrijblijvend. Ik beantwoord met plezier al je vragen.
Mijn werkwijze?
Wil je naast een PPT ook een vaste contactpersoon voor andere grafisch ontwerp zoals een visitekaartje, brochure, flyer, folder of ander grafisch design?
Ik sta klaar om je ook daar met plezier mee verder te helpen.
Voor wie werk ik?
Omdat ik 3-talig ben (Nederlands, Frans en Engels) en ik steeds vanop afstand werk, werk ik voor zakelijke klanten in België, Nederland en Luxemburg.