Wat is het grootste verschil in designing voor print versus web
- Grafisch ontwerper
Als grafisch vormgever moet je van een aantal essentiële capaciteiten voorzien zijn, zoals kennis hebben over veel gebruikte designtools, een goed inbeeldingsvermogen en kennis hebben over kleuren.
Welke eigenschappen moet een grafisch ontwerper precies hebben en moet je ook kunnen tekenen?
Grafische vormgeving vormt een verzamelnaam voor diverse designwerkzaamheden. H
et gaat vooral om het uitwerken van concepten en ideeën om geprinte of digitale, visuele producten te genereren.
Deze producten kunnen vervolgens gepubliceerd en verspreid worden.
Een grafische vormgever of digitaal vormgever moet niet persé kunnen tekenen met pen en papier.
Hiervoor worden tools gebruikt, zoals bv. Adobe Illustrator en een Wacom tekentablet, maar het helpt natuurlijk als je naast je designs skills ook een goede tekenaar bent.
Een grafisch ontwerper moet vooral technische skills hebben van online programma’s en tools.
De volgende kwaliteiten zorgen ervoor dat een grafische vormgever zijn of haar werk goed kan doen, zodat een aantrekkelijk ontwerp ontstaat.
Ten eerste moet er over een krachtig ontwerp gecommuniceerd worden.
Immers moeten ideeën overgebracht worden op de klant en opdrachtgever, waarnaast de wensen van de klant goed meegenomen moeten worden.
Door te geconcentreerd op het eigen ontwerp te focussen, kunnen deze wensen er soms bij inschieten.
Wanneer de ontwerper gedurende het ontwerpen het werk op een heldere manier bespreekt, onderbouwd met duidelijke initiatieven, is de kans op succes groter.
Vervolgens is empathie erg belangrijk, wat inhoudt dat je je goed inleeft in de klant.
Dit betekent dat je op de hoogte bent van hun wensen en behoeften, maar ook van hun angsten en dilemma’s om op één lijn te komen.
Zo wordt tevens een duurzame relatie in stand gehouden, waardoor meer waarde gegenereerd kan worden en waardoor eventueel toekomstige projecten toegekend worden.
Je dient als grafisch ontwerper ook veel verstand te hebben van marketing en reclame.
Het gaat dus niet alleen om veel creativiteit.
Door inzicht te hebben in marketing- en reclamedoelstellingen van klanten kunnen ontwerpen beter afgestemd worden op de bedrijfsstrategie.
Een ontwerp moet mensen aanspreken, maar ook goede verkoop genereren. Dit betekent ook dat je af en toe kritiek moet kunnen incasseren bij voorstellen, waarna ontwerpen aangepast moeten worden.
Voor ontwerpen gemaakt worden, moet er veel vooronderzoek gedaan worden, waardoor een hoge kwaliteit gegenereerd kan worden.
Het gaat wederom niet alleen om veel creativiteit, maar ook om een passende context.
Je moet weten wat er speelt binnen de vastgestelde doelgroep om een geschikte strategie te ontwikkelen.
Hierdoor staat je ontwerp ook sterker en kun je je keuzes met zelfvertrouwen onderbouwen aan de klant.
Dit zorgt niet alleen voor begrip, maar ook voor vertrouwen.
Contacteer mij dan vrijblijvend. Ik beantwoord met plezier al je vragen.
Mijn werkwijze?
Voor wie werk ik?
Omdat ik 3-talig ben (Nederlands, Frans en Engels) en ik steeds vanop afstand werk, werk ik voor zakelijke klanten in België, Nederland en Luxemburg.