Wat is het grootste verschil in designing voor print versus web
- Grafisch ontwerper
Wil je iets gaan presenteren in het kader van een zakelijke opdracht?
Dan is het de hoofdzaak dat je je boodschap klaar en duidelijk overbrengt en dat je zakelijke bedrijfspresentatie boeiend is van het begin tot het einde.
In de zakenwereld komen mensen vaak tijd te kort. Het is dan ook de kunst om binnen de tijd die je krijgt, toch een volwaardige presentatie te houden.
Maar hoe giet je je boodschap op de meest efficiënte meniet in een zakelijke PowerPointpresentatie?
In dit artikel lees je er alles over. Laat je inspireren en maak van daaruit inspirerende presentaties in PowerPoint.
Vermijd het om te veel informatie in één PowerPoint presentatie te willen stoppen.
Bepaal de hoofdzaak die je wil bespreken en wijd uit tot één of twee neven-onderwerpen.
Gebruik geen moeilijke vaktaal, tenzij je je presentatie uitsluitend aan collega-specialisten wil geven.
Houd, per pagina, het geheel overzichtelijk.
Teveel informatie betekent heel veel lijnen op één pagina. Deze dringen niet door bij de toehoorders.
Naar jouw uitleg luisteren en tegelijkertijd alles lezen op het scherm, is net iets té veel.
Hou het liever bij bijvoorbeeld 8 à 10 grote lijnen per pagina en geef mondeling een korte uitleg per item.
Maak je lettertype zo groot mogelijk, zodat ook deelnemers achteraan in de zaal de slides kunnen lezen.
Gebruik scherpe contrasten tussen letters en achtergrond.
Gele letters op een witte achtergrond of bruine letters op een zwarte achtergrond werken niet.
Verwerk duidelijke foto’s in je presentatie.
Zij zeggen vaak meer dan woorden en ze houden je presentatie ook levendig. Gebruik een goede resolutie voor de foto’s.
Op je pc-scherm kunnen de foto’s misschien voldoende duidelijk lijken, op het scherm wordt het een ander verhaal.
Gebruik animaties alleen om je boodschap te verduidelijken.
Beschouw je presentatie als een verhaal dat je wil brengen.
Begin met een inleiding, toon de agenda (inhoudstabel) van de presentatie en start daarna met je verhaal in duidelijke delen.
Sluit af met een korte samenvatting.
Voorzie ook ruimte en tijd voor een vragensessie.
Op die manier kunnen deelnemers meer informatie vragen of discussiëren over wat er gezegd is.
Jij bent dan ook zeker dat je boodschap duidelijk is overgekomen.
Bepaal op voorhand hoeveel tijd je wil besteden aan elk onderwerp in je presentatie.
Het is niet fijn – noch voor jezelf, noch voor de deelnemers – om de laatste onderwerpen halsoverkop te moeten afwerken.
Misschien ben je wel een zeer ervaren presentator van PowerPoints, maar misschien voel je je toch niet zo heel zeker?
Laat je presentatie van tevoren kritisch bekijken door collega’s of vrienden.
Zij kijken er met een objectieve geest naar. Vraag hen ook om typfouten of onlogische zaken te melden.
Fouten in een presentatie leiden alleen maar de aandacht af van de essentiële boodschap.
Ga zeker een kwartier of zelfs een half uur van tevoren de zaal bekijken waar je je presentatie zult geven.
Test alle elektronisch materiaal uit dat je zult gebruiken: pc, projector, whiteboard, netwerkverbindingen, WiFi…
Zorg daarbij voor een aangename temperatuur en gepast licht in de zaal.
Met andere woorden: laat niets aan het toeval over. Niet is zo vervelend als voor een publiek staan en een gevecht te moeten leveren tegen elektronica.
Contacteer mij dan vrijblijvend. Ik beantwoord met plezier al je vragen.
Mijn werkwijze?
Wil je naast een PPT ook een vaste contactpersoon voor andere grafisch ontwerp zoals een visitekaartje, brochure, flyer, folder of ander grafisch design?
Ik sta klaar om je ook daar met plezier mee verder te helpen.
Voor wie werk ik?
Omdat ik 3-talig ben (Nederlands, Frans en Engels) en ik steeds vanop afstand werk, werk ik voor zakelijke klanten in België, Nederland en Luxemburg.