Wat is het grootste verschil in designing voor print versus web
- Grafisch ontwerper
Voor je logo moet je een aantal zaken in de gaten houden.
Jouw logo moet immers passen bij jouw bedrijf en wat je hiermee wilt uitstralen.
Zo kan je in je logo al laten zien in welke sector je bezig bent door een symbool hiervan te gebruiken.
Een tekstbureau zou bijvoorbeeld een pen als symbooltje in het logo kunnen verwerken.
Of een dierenpension zou gebruik kunnen maken van een honden- en/of kattenpootje.
Maar ook het kleurgebruik is van belang, want iedere kleur wordt geassocieerd met andere dingen.
Zo kan rood prachtig zijn voor een datingsite en groen is natuurlijk dé kleur voor duurzaamheid.
Als freelance logo designer zijn we natuurlijk gek van kleuren en blauw is een van de meest gebruikte kleuren ter wereld.
Daarom neem ik je dit artikel mee in de wereld van de blauwe kleuren.
Misschien is het eerste wat in je opkomt ‘water’ of ‘de hemel’ als je aan blauw denkt.
Het is inderdaad vaak zo dat bedrijven die met water werken de kleur blauw gebruiken.
Net als gemeenten die veel water in hun woonplaats/regio hebben of vakantieparken met een groot meer.
Toch staat blauw niet alleen voor tastbare, herkenbare dingen.
Kleuren hebben namelijk (min of meer onbewust) ook invloed op je aan de hand van gevoelens die ze oproepen.
Blauw wordt gezien als een kleur die kalmeert.
Zakelijk gezien kan je zeggen dat blauw dan ook een heel fijne kleur is.
Bedrijven die erbij gebaat zijn om betrouwbaar over te komen maken vaak dankbaar gebruik van de kleur blauw.
Mensen kunnen de kleur blauw ook zien als een kleur van wijsheid, intelligentie en zelfverzekerdheid. Ook dat komt natuurlijk betrouwbaar over.
Maar je kunt het dus eveneens gebruiken om iets neer te zetten wat kracht uitstraalt.
Iets wat je niet overspoelt (zoals bijvoorbeeld de kracht van rood kan doen) maar wel iets wat wel echt staat als een huis.
Wil je serieus overkomen dan kan je zeker voor blauw kiezen.
Discipline, analytisch en oprecht zijn ook termen die je tegen kunt komen als je zoekt op de kleur blauw vanuit zakelijk oogpunt.
Wil je opvallen? Dan kan je beter niet kiezen voor een donkere versie van de kleur blauw.
Deze kleur is eerder weg te zetten als niet-opvallend of heel behoudend.
Wat voor serieuze bedrijven prima is, maar waarmee je niet echt opvalt.
Ben je op zoek naar een blauwe variant waarmee je wel de aandacht trekt, maar op een fijne manier? Dan is een lichtere vorm van blauw de ideale oplossing.
Wil je meer dan 1 kleur gebruiken?
Dan kan je natuurlijk blauw combineren met andere kleuren.
Let wel op dat niet alleen de kleuren mooi matchen, maar zorg er dan wel voor dat die andere kleur het effect van blauw niet wegneemt.
Een zakelijke kleur die ook serieus overkomt is bijvoorbeeld grijs.
Voor een andere ‘wijze’ kleur kom je al snel terecht bij een paarse tint, welke heel spannend kan matchen met blauw.
Ga je voor de natuurlijke invloed van blauw, dan is groen uiteraard een prachtige combinatie.
Natuurlijk zijn er nog meerdere kleuren die bij elkaar passen als je een logo maakt.
Contacteer mij dan vrijblijvend. Ik beantwoord met plezier al je vragen.
Mijn werkwijze?
Wil je naast een logo ook nog andere zaken laten ontwerpen zoals een visitekaartje, brochure, flyer, folder of ander grafisch design?
Ik sta klaar om je ook daar met plezier mee verder te helpen.
Voor wie werk ik?
Omdat ik 3-talig ben (Nederlands, Frans en Engels) en ik steeds vanop afstand werk, werk ik voor zakelijke klanten in België, Nederland en Luxemburg.