Wat is het grootste verschil in designing voor print versus web
- Grafisch ontwerper
Een logo is voor bedrijven het belangrijkste herkenningspunt richting de buitenwereld.
Ondernemingen die graag goed herkenbaar willen zijn en positief willen afsteken in vergelijking met de concurrentie, doen er goed aan een kwalitatief en eigentijds logo te gebruiken.
Maar wat is het ideale formaat van een goed logo, zowel qua online bestandsformaat voor websites als fysieke logo’s voor op je bedrijf?
En aan welke andere eisen moeten hedendaagse bedrijfslogo’s voldoen?
We bespreken het in dit artikel.
Als je ondernemer bent en op zoek bent naar een goed digitaal logo, bijvoorbeeld voor gebruik op je website of in mailings, moet je zorgen dat je het juiste bestandsformaat kiest voor je logo.
Vrijwel alle grafische designbureaus, ontwerpers en slimme doe-het-zelvers kiezen voor het bestandsformaat PNG.
PNG-bestanden hebben namelijk enkele interessante voordelen, die ze ideaal maken voor online gebruik.
In de eerste plaats is een voordeel van PNG de lage bestandsgrootte.
Doordat PNG-bestanden gecomprimeerd zijn, nemen ze nauwelijks ruimte in beslag. De plaatjes laden hierdoor snel en zorgen niet voor onnodige vertraging als iemand jouw website bezoekt.
Zorg er in elk geval voor dat het PNG-logo niet groter is dan 200 kB.
Een tweede pluspunt van PNG is dat de beperkte bestandsgrootte niet ten koste gaat van de kwaliteit. De graphics van PNG-plaatjes zijn haarscherp en zien er visueel krachtig uit.
Prettig is in de derde plaats dat PNG-logo’s gemakkelijk schaalbaar zijn.
Dit bestandstype kun je eenvoudig vergroten of verkleinen, zonder dat dit ten koste gaat van de beeldkwaliteit.
Ten slotte is PNG als bestandsformaat geliefd vanwege de mogelijkheid om je logo transparant te maken, zodat deze mooi op de achtergrond wegvalt. Het doorzichtige gedeelte van het logo valt dan weg tegen de achtergrondkleur van de pagina.
JPEG staat voor Joint Photographic Experts Group en is een van de meest gebruikte bestandstypen voor digitale foto’s.
Veel moderne camera’s gebruiken het voor het maken en opslaan van foto’s.
Via een compressieproces worden JPEG-bestanden aanzienlijk verkleind, zodat je ze gemakkelijk kunt opslaan en uploaden naar webpagina’s.
Een WebP-bestanden zijn een bestandsformaat ontwikkeld door Google met het doel om de grootte van afbeeldingen te verkleinen en tegelijkertijd de beeldkwaliteit te behouden.
WebP-afbeeldingen zijn ontworpen om het web sneller en beter te maken door kleinere afbeeldingen van hogere kwaliteit te bieden die door ontwikkelaars kunnen worden gebruikt.
Kortom, WebP is een modern afbeeldingsformaat voor het web.
Het biedt een betere compressie voor afbeeldingen dan de traditionele formaten zoals JPEG en PNG.
De reductie in bestandsgrootte vergeleken met een normaal JPEG bestand is normaal gesproken ongeveer 30%.
Als je je drukker een JPEG bestand aanlevert om bedrijfskleding te laten bedrukken, is de kans zeer groot dat je drukkerij zal vragen achter een vectorieel bestand.
Een grafisch designer zal normaliter een EPS logo maken. Dit bronbestand (vanuit Adobe Illustrator) kan omgezet worden in een PDF bestand.
Als je een .eps opslaat als PDF, kan een drukker het later openen met het programma van zijn keuze.
Hoe groot een fysiek bedrijfslogo moet zijn hangt af van de situatie.
Belangrijk is natuurlijk dat dit soort logo’s op afstand goed zichtbaar moet zijn, zodat je logo bij passanten opvalt en je naamsbekendheid vergroot.
Kies er daarom voor om, als je bedrijfspand een eindje van wegen af ligt, een wat groter logo te gebruiken die vanaf enkele honderden meters nog goed herkenbaar is.
Misschien is het je wel opgevallen hoe groot veel bedrijfslogo’s langs snelwegen zijn.
Over die relatieve grootte is natuurlijk goed nagedacht.
Want hoe meer mensen in de omgeving van je bedrijfsvestiging in contact komen met jouw unieke logo, hoe groter de conversie wordt.
Hetzelfde geldt ook voor het bedrukken van je bedrijfswagen en/of werkkleding met logo’s.
Zorg ervoor dat ze groot genoeg zijn om visueel de aandacht te trekken van passerend publiek.
Twijfel je over het juiste formaat? Schakel dan de hulp in van een professioneel logo ontwerper.
Naast het juiste formaat van een bedrijfslogo zijn er nog andere kenmerken van vakmanschap.
Zo hebben logo’s die indruk maken op anderen ook de juiste vorm en een doeltreffende kleur.
Verder doordenkt een slimme logo designer wat het beste lettertype is dat door of voor een specifiek bedrijf in het eigen logo verwerkt kan worden.
Om een voorbeeld te noemen van het belang van deze logokenmerken: bedrijven die relatiegeschenken verkopen kunnen kiezen voor een hartjesvorm, rode kleuren en een vrolijk lettertype.
Dit logo straalt dan visueel een boodschap uit van warmte, liefde en verbinding.
Let dus naast het logoformaat ook op de vormgeving, kleurkeuze en het lettertype!
Contacteer mij dan vrijblijvend. Ik beantwoord met plezier al je vragen.
Mijn werkwijze?
Wil je naast een logo ook nog andere zaken laten ontwerpen zoals een visitekaartje, brochure, flyer, folder of ander grafisch design?
Ik sta klaar om je ook daar met plezier mee verder te helpen.
Voor wie werk ik?
Omdat ik 3-talig ben (Nederlands, Frans en Engels) en ik steeds vanop afstand werk, werk ik voor zakelijke klanten in België, Nederland en Luxemburg.