Wat is het grootste verschil in designing voor print versus web
- Grafisch ontwerper
Eén van de meest opvallende dingen aan het logo van een bedrijf zijn de kleuren die hierin voorkomen.
Deze zijn echter niet zomaar gekozen: achter iedere kleur zit een betekenis.
In dit artikel lees je welke kleuren je het beste kunt gebruiken in een logo.
Oranje is een opvallende, speelse en enthousiaste kleur.
De kleur springt van je scherm en valt gelijk op tussen andere kleuren.
Oranje is echter geen serieuze of enorm professionele kleur.
Logo’s met veel oranje erin zijn vaak van bedrijven die vrolijkheid en betaalbaarheid willen uitstralen.
Het geeft geen associatie met luxe, maar wel met duidelijkheid en een goede prijs-kwaliteitverhouding.
Hoewel de meeste mensen de kleur roze associëren met vrouwelijkheid, is dit tegenwoordig zeker niet meer het enige waar de kleur voor staat.
Roze is namelijk een kleur die doet denken aan de kindertijd en gekoppeld wordt aan de fantasie.
Het is een dromerige kleur die kalmte uitstraalt.
Een specifieke tint van roze die de laatste jaren enorm populair is, is “millenial pink”.
Deze lichtroze tint is dus erg trendy en zal vooral vrouwen van tussen de 25 en 35 aanspreken.
Geel is een optimistische en blije kleur, die mensen laat denken aan de vrolijke momenten uit hun leven.
De kleur doet denken aan de zomer, de zon en warmte.
Het is een erg populaire kleur bij fastfood ketens, maar ook bij andere merken die graag een leuk en sympathiek imago willen hebben.
De kleur is minder populair bij bedrijven die graag professionaliteit of serieusheid willen uitstralen.
De kleur groen doet uiteraard denken aan de natuur.
Wist je trouwens dat onze ogen het meest gevoelig zijn voor de kleur groen? Wij mensen kunnen bij de kleur groen de meeste verschillende tinten onderscheiden vergeleken met alle andere kleuren.
Het roept gevoelens op van harmonie, vrede en rust.
Hierdoor doet groen het bijvoorbeeld goed bij logo’s van goede doelen, maar ook bij ecologische en biologische merken.
Net als groen, roept bruin ook de associatie op met natuurlijke elementen.
Daardoor doet ook bruin het goed bij ecologische en biologische merken.
Bruin is echter ook een stabiele, rustieke en praktische kleur.
Het wordt vaak gebruikt in logo’s voor merken die te maken hebben met voedsel, het plattenland of vintage-producten.
Het past minder goed bij IT-bedrijven, schoonheidsbedrijven en vrijetijdsbedrijven.
Rood staat universeel bekend als de kleur van de liefde en de romantiek.
Aan de andere kant staat hij ook voor passie en woede.
Het straalt een bepaalde kracht uit die mensen helpt jouw logo te onderscheiden van andere logo’s.
Vooral gecombineerd met wit en zwart komt de kleur extra krachtig over, zoals we zien in een paar van de meest bekende en iconische logo’s ter wereld.
De kleur zwart staat voor elegantie, efficiëntie, verfijning en mysterie.
Dit maakt de kleur erg populair bij luxere merken die dit soort associaties willen opwekken. Wil je een luxe logo ontwerpen? Zwart geeft je merk een exclusief imago.
Zwart kan gecombineerd worden met andere kleuren, maar vaak is zwart alleen ook al genoeg.
Dit zorgt voor precies de juiste hoeveelheid minimalisme om de boodschap over te brengen.
Blauw is wereldwijd de meest populaire kleur in logo’s.
Het is een kalme, intelligente, eerlijke en pure kleur die geruststellend is voor het oog.
Door de kleur te gebruiken in je logo roept dit gevoelens van vertrouwen op.
Daarnaast is de kleur ook professioneel en serieus.
Blauw werkt vooral erg goed bij bedrijven die zich richten op IT, financiën en transport.
Contacteer mij dan vrijblijvend. Ik beantwoord met plezier al je vragen.
Mijn werkwijze?
Wil je naast een logo ook nog andere zaken laten ontwerpen zoals een visitekaartje, brochure, flyer, folder of ander grafisch design?
Ik sta klaar om je ook daar met plezier mee verder te helpen.
Voor wie werk ik?
Omdat ik 3-talig ben (Nederlands, Frans en Engels) en ik steeds vanop afstand werk, werk ik voor zakelijke klanten in België, Nederland en Luxemburg.